NRD Начало
Понеделник, 31 Март 2025
Начало Калейдоскоп Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор
4670
Калейдоскоп

Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор

По думите му провокацията е голяма, летвата е вдигната високо. Премиерата е на 31 март (понеделник) на сцената на Ловчанско читалище Наука - 1870 г.. Грозев разказа как се е зародила идеята за този моноспектакъл.

| 28 Март 2025, 10:26 ч.
Георги Грозев за премиерата на
Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор
Снимка © БТА

Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор. Това заяви Георги Грозев преди премиерата в Ловеч на "Последният танц на Нижински", в която той е актьор и дебютира като режисьор.

Звездата от мюзикъла "Емилия Перес" Карла София Гаскон каза, че няма да се оттегли от надпреварат

Рапърът Кендрик Ламар и певицата Сиза оглавиха класацията "Хот 100" за сингли на "Билборд", съобщ

Солисти в концерта на Симфониета Шумен „Любов неизказана - от барока до аржентинското танго

Писмо относно съдбата на Международния балетен конкурс във Варна изпрати инициативен комитет до п

Документален филм разказва за режисьора Златан Дудов (1903-1963).

Премие

По думите му провокацията е голяма, летвата е вдигната високо. Пиесата на Норман Алън  се поставя за първи път в България и се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата по проект на Драматичен театър „Борис Луканов“ в Ловеч.

Премиерата е на 31 март (понеделник) на сцената на Ловчанско читалище "Наука - 1870 г.".

Грозев разказа как се е зародила идеята за този моноспектакъл.

„Текстът попадна съвсем случайно при мен, но, както знам, няма нищо случайно. Преди повече от 10 години един мой курсист, тъй като преподавам и на любители актьорско майсторство, беше тогава психиатър. Той ми предложи този текст, който е за един голям артист в началото на 20 век - време много подобно на нашето, който приключва рано кариерата си, прави огромни неща и завършва живота си, за съжаление, в психиатрична клиника“. 

Текстът обаче отлежавал в чекмеджето на актьора, за да дочака момента, в който да бъде разказан.

Филмовият фестивал "Сънданс" обяви програмата си за 2025 г., като ще бъдат представени премиерно

Парижки съд призна режисьора Кристоф Руджа за виновен в сексуално посегателство срещу актрисата А

Аз смятам, че предлагам една игра на зрителя – от една страна забавна, от друга страна &nda

Близо 400 хиляди са били посетителите на музейните обекти във Велико Търново през миналата година

Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор. Това заяв

„Ние сме разказвачи на истории, които сякаш са живи, имат нужда да ги разкажем. И знаят кога идва точният момент“, посочи Георги Грозев. 

Преди по-малко от година директорът на ловешкия театър Биляна Петрова му предлага да се впусне в това предизвикателство - моноспектакъл.

„Да, може да е моноспектакъл, но като изразни средства, визуално и като музика, мултимедия, работа с декора, той е много активен, има своите интерактивни моменти в общуването с публиката. И в никакъв случай не бива да ви подвежда това, че говорим за един велик балетист, който е творил преди повече вече от 100 години, че говорим само за публика, която се интересува от балет“, каза Грозев.

По думите му, тази пиеса се занимава с един по-голям проблем - не само на твореца, но и на човека от своето време, изправен пред прага на една епоха - началото на 20-ти век, която за хубаво или за лошо прилича на началото на 21-и век.

„В 20-и век е краят на индустриалната революция и Първата световна война, сега имаме технологична и информационна революция, залива ни една безумна многотия от информация, но не знания. И за съжаление, каквото и да правим, сме в една война, тя все още може да е локална, но по един или друг начин целият свят е ангажиран и икономически, и политически, и културно, и социално с нея“, посочи актьорът.

„Вацлав Нижински поставя основите на модерния балет, който се занимава с любовни и сексуални взаимоотношения. Чисто хореографски той е бунтар. Много от спектаклите, които поставя, скандализират обществеността в Европа и в Америка по онова време. Живеейки в едно време на информационна технология, много е лесно днес да станеш световна звезда. Само, че говорим за 1910-а, 1919-а година. Този човек покорява буквално света. Той е личност от огромен мащаб. Затова е нужно пиесата да се занимава с този човек, с мащаба му“, заяви Георги Грозев и добави, че кариерата на Нижински е само около десетина години.

„Като един фойерверк изгрява, залива всичко с творчеството си, с иновациите си, с модернизма си, след което идва войната, психиката му не издържа и той прави своя последен танц“.

Георги Грозев сподели, че в тази пиеса припознава много неща от себе си, от творческия си, от житейския си път, от ценностната си система, от нещата, за които се бори. 

„Истината е, че много ме беше страх от този текст. Този страх се трансформира се в адреналин, който да случи магията за премиерата. Ужасно дълбоко е, защото не само го играя, но го и поставям като режисьор с много изразни средства, които да въздействат и визуално, и звуково. Имаме куклени прийоми, скеч, стендъп комеди, психологическа драма и -  тези средства ще го направят достъпен за по-широк кръг от хора“, каза още Грозев.

По думите му провокацията е голяма, летвата е висока. Дълбоко е, но е вкусно, казва творецът.

Преводът на текста е на Радостин Желев, сценограф е Кирил Наумов, а хореограф и асистент-режисьор е Филип Миланов. Музиката е от Георги Атанасов, визуалната среда е на Петко Танчев.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Пролетни ваканционни игри и шест изложби са в програмата на Националния музей „Земята и хората“ през април
Пролетни ваканционни игри, шест временни изложби и XXXIII Международен музикален конкурс „Музиката и Земята“ са сред акцентите в програмата на Националния музей „ ...
Д-р Пламен Петров: Елена Карамихайлова е сред големите европейски лица в българската история на изкуството
Елена Карамихайлова е едно от големите европейски лица в българската история на изкуството, лице, с което спокойно можем да се легитимираме в общоевропейския разказ на историята на ...
Красимира Стоянова: Сценичната треска е нужният и ненужният адреналин
Сценичната треска е нужният и ненужният адреналин. Никога не успявам да се отърся от нея. Ако има някой, който каже, че когато излезе на сцената, не се страхува, той лъже. Така се ...
Децата от школата „Новите майстори“ представиха изложбата „Конете като цвят“
В Кюстендил бе открита изложбата „Конете като цвят“, чиито автори са децата от школата „Новите майстори“. Картините изобразяват 39 коня в 39 различни състоя ...
Антоанета Добрева - Нети и Ясен Атанасов са сред носителите на награда „МаксиМ“ за актьорски постижения в театър „Българска армия“
Антоанета Добрева - Нети и Ясен Атанасов са сред носителите на награда „МаксиМ“ за актьорски постижения в театър „Българска армия“. Те получиха отличията си ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Фестивалният оркестър на Русе, маестро Емил Табаков и оперната прима Красимира Стоянова закриха "Мартенски музикални дни" с "Реквием" на Верди
С изпълнение на Вердиевия "Реквием" от фестивалните оркестър и хор на Русе под диригентството на Емил Табаков и на Стелияна Димитрова - Хернани тази вечер в Доходното здание в край ...
Чавдар Николов показва в изложба оригиналите на свои карикатури
Оригиналите на петнадесет карикатури на Чавдар Николов ще бъдат представени в изложба в столичната книжарница Vivent. Експозицията ще бъде показана от 31 март до 30 април, съобщав ...
Кристоф Шерикс е новият директор на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк
Кристоф Шерикс е новият директор на Музея за модерно изкуство (MoMA) в Ню Йорк, съобщи в. "Ню Йорк таймс". Той ще поеме поста от Глен Лоури, останал начело на институцията в продъ ...
Изложба „Светове“ на Станка Денева и Цонка Дурева е подредена в Смолян
Изложба „Светове“ на Станка Денева и Цонка Дурева е подредена в зала „Петър Стайков“ в Клуба на дейците на културата в Смолян. Двете художнички за пореден п ...
Пролетни ваканционни игри и шест изложби са в програмата на Националния музей „Земята и хората“ през април
Пролетни ваканционни игри, шест временни изложби и XXXIII Международен музикален конкурс „Музиката и Земята“ са сред акцентите в програмата на Националния музей „ ...
Тикер в 14:00 ч.
С изпълнение на Вердиевия "Реквием" от фестивалните оркестър и хор на Русе под д ...
Начало Калейдоскоп
4670
Калейдоскоп

Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор

По думите му провокацията е голяма, летвата е вдигната високо. Премиерата е на 31 март (понеделник) на сцената на Ловчанско читалище Наука - 1870 г.. Грозев разказа как се е зародила идеята за този моноспектакъл.

| 28 Март 2025, 10:26 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Георги Грозев за премиерата на
Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор
Снимка © БТА

Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор. Това заяви Георги Грозев преди премиерата в Ловеч на "Последният танц на Нижински", в която той е актьор и дебютира като режисьор.

По думите му провокацията е голяма, летвата е вдигната високо. Пиесата на Норман Алън  се поставя за първи път в България и се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата по проект на Драматичен театър „Борис Луканов“ в Ловеч.

Премиерата е на 31 март (понеделник) на сцената на Ловчанско читалище "Наука - 1870 г.".

Грозев разказа как се е зародила идеята за този моноспектакъл.

„Текстът попадна съвсем случайно при мен, но, както знам, няма нищо случайно. Преди повече от 10 години един мой курсист, тъй като преподавам и на любители актьорско майсторство, беше тогава психиатър. Той ми предложи този текст, който е за един голям артист в началото на 20 век - време много подобно на нашето, който приключва рано кариерата си, прави огромни неща и завършва живота си, за съжаление, в психиатрична клиника“. 

Текстът обаче отлежавал в чекмеджето на актьора, за да дочака момента, в който да бъде разказан.

„Ние сме разказвачи на истории, които сякаш са живи, имат нужда да ги разкажем. И знаят кога идва точният момент“, посочи Георги Грозев. 

Преди по-малко от година директорът на ловешкия театър Биляна Петрова му предлага да се впусне в това предизвикателство - моноспектакъл.

„Да, може да е моноспектакъл, но като изразни средства, визуално и като музика, мултимедия, работа с декора, той е много активен, има своите интерактивни моменти в общуването с публиката. И в никакъв случай не бива да ви подвежда това, че говорим за един велик балетист, който е творил преди повече вече от 100 години, че говорим само за публика, която се интересува от балет“, каза Грозев.

По думите му, тази пиеса се занимава с един по-голям проблем - не само на твореца, но и на човека от своето време, изправен пред прага на една епоха - началото на 20-ти век, която за хубаво или за лошо прилича на началото на 21-и век.

„В 20-и век е краят на индустриалната революция и Първата световна война, сега имаме технологична и информационна революция, залива ни една безумна многотия от информация, но не знания. И за съжаление, каквото и да правим, сме в една война, тя все още може да е локална, но по един или друг начин целият свят е ангажиран и икономически, и политически, и културно, и социално с нея“, посочи актьорът.

„Вацлав Нижински поставя основите на модерния балет, който се занимава с любовни и сексуални взаимоотношения. Чисто хореографски той е бунтар. Много от спектаклите, които поставя, скандализират обществеността в Европа и в Америка по онова време. Живеейки в едно време на информационна технология, много е лесно днес да станеш световна звезда. Само, че говорим за 1910-а, 1919-а година. Този човек покорява буквално света. Той е личност от огромен мащаб. Затова е нужно пиесата да се занимава с този човек, с мащаба му“, заяви Георги Грозев и добави, че кариерата на Нижински е само около десетина години.

„Като един фойерверк изгрява, залива всичко с творчеството си, с иновациите си, с модернизма си, след което идва войната, психиката му не издържа и той прави своя последен танц“.

Георги Грозев сподели, че в тази пиеса припознава много неща от себе си, от творческия си, от житейския си път, от ценностната си система, от нещата, за които се бори. 

„Истината е, че много ме беше страх от този текст. Този страх се трансформира се в адреналин, който да случи магията за премиерата. Ужасно дълбоко е, защото не само го играя, но го и поставям като режисьор с много изразни средства, които да въздействат и визуално, и звуково. Имаме куклени прийоми, скеч, стендъп комеди, психологическа драма и -  тези средства ще го направят достъпен за по-широк кръг от хора“, каза още Грозев.

По думите му провокацията е голяма, летвата е висока. Дълбоко е, но е вкусно, казва творецът.

Преводът на текста е на Радостин Желев, сценограф е Кирил Наумов, а хореограф и асистент-режисьор е Филип Миланов. Музиката е от Георги Атанасов, визуалната среда е на Петко Танчев.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Пролетни ваканционни игри и шест изложби са в програмата на Националния музей „Земята и хората“ през април
Д-р Пламен Петров: Елена Карамихайлова е сред големите европейски лица в българската история на изкуството
Красимира Стоянова: Сценичната треска е нужният и ненужният адреналин
Децата от школата „Новите майстори“ представиха изложбата „Конете като цвят“
Антоанета Добрева - Нети и Ясен Атанасов са сред носителите на награда „МаксиМ“ за актьорски постижения в театър „Българска армия“
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Март
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Фестивалният оркестър на Русе, маестро Емил Табаков и оперната прима Красимира Стоянова закриха "Мартенски музикални дни" с "Реквием" на Верди
Цветни аспекти
Чавдар Николов показва в изложба оригиналите на свои карикатури
Цветни аспекти
Кристоф Шерикс е новият директор на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.