NRD Начало
Събота, 17 Май 2025
Начало Калейдоскоп Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор
5077
Калейдоскоп

Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор

По думите му провокацията е голяма, летвата е вдигната високо. Премиерата е на 31 март (понеделник) на сцената на Ловчанско читалище Наука - 1870 г.. Грозев разказа как се е зародила идеята за този моноспектакъл.

| 28 Март 2025, 10:26 ч.
Георги Грозев за премиерата на
Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор
Снимка © БТА

Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор. Това заяви Георги Грозев преди премиерата в Ловеч на "Последният танц на Нижински", в която той е актьор и дебютира като режисьор.

През юни Стара Загора ще бъде домакин на джаз фестивал, който за трети път ще бъде под името &bdq

Българският джаз изпълнител Васил Петров ще отпразнува Международния ден на джаз

Работилница за комикси организира Художествената галерия в Казанлък по повод Международния ден на

Възпитаници на музикална школа „Ритъм“ в Търговище представят концерта „Любов б

Британката Моли Манинг Уокър, режисьор на филма "Как да правим секс", ще председателства журито н

По думите му провокацията е голяма, летвата е вдигната високо. Пиесата на Норман Алън  се поставя за първи път в България и се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата по проект на Драматичен театър „Борис Луканов“ в Ловеч.

Премиерата е на 31 март (понеделник) на сцената на Ловчанско читалище "Наука - 1870 г.".

Грозев разказа как се е зародила идеята за този моноспектакъл.

„Текстът попадна съвсем случайно при мен, но, както знам, няма нищо случайно. Преди повече от 10 години един мой курсист, тъй като преподавам и на любители актьорско майсторство, беше тогава психиатър. Той ми предложи този текст, който е за един голям артист в началото на 20 век - време много подобно на нашето, който приключва рано кариерата си, прави огромни неща и завършва живота си, за съжаление, в психиатрична клиника“. 

Текстът обаче отлежавал в чекмеджето на актьора, за да дочака момента, в който да бъде разказан.

Изложба „Завръщане“ на майсторката на керамика Евгения Георгиева е подредена в зала &

Данаил Атанасов посвещава изложбата си „Блус живопис“ на хармонията в живописта и муз

Любовта ще спаси света в най-новата постановка "Швейк през Третата световна война“ на старо

Изложба от 46 живописни платна на Вихрони Попнеделев е подредена в Художествена галерия „Ил

В продължение на десетилетие са събирани носиите от колекциите на Лилия Гетова, Даниела Димитрова

„Ние сме разказвачи на истории, които сякаш са живи, имат нужда да ги разкажем. И знаят кога идва точният момент“, посочи Георги Грозев. 

Преди по-малко от година директорът на ловешкия театър Биляна Петрова му предлага да се впусне в това предизвикателство - моноспектакъл.

„Да, може да е моноспектакъл, но като изразни средства, визуално и като музика, мултимедия, работа с декора, той е много активен, има своите интерактивни моменти в общуването с публиката. И в никакъв случай не бива да ви подвежда това, че говорим за един велик балетист, който е творил преди повече вече от 100 години, че говорим само за публика, която се интересува от балет“, каза Грозев.

По думите му, тази пиеса се занимава с един по-голям проблем - не само на твореца, но и на човека от своето време, изправен пред прага на една епоха - началото на 20-ти век, която за хубаво или за лошо прилича на началото на 21-и век.

„В 20-и век е краят на индустриалната революция и Първата световна война, сега имаме технологична и информационна революция, залива ни една безумна многотия от информация, но не знания. И за съжаление, каквото и да правим, сме в една война, тя все още може да е локална, но по един или друг начин целият свят е ангажиран и икономически, и политически, и културно, и социално с нея“, посочи актьорът.

„Вацлав Нижински поставя основите на модерния балет, който се занимава с любовни и сексуални взаимоотношения. Чисто хореографски той е бунтар. Много от спектаклите, които поставя, скандализират обществеността в Европа и в Америка по онова време. Живеейки в едно време на информационна технология, много е лесно днес да станеш световна звезда. Само, че говорим за 1910-а, 1919-а година. Този човек покорява буквално света. Той е личност от огромен мащаб. Затова е нужно пиесата да се занимава с този човек, с мащаба му“, заяви Георги Грозев и добави, че кариерата на Нижински е само около десетина години.

„Като един фойерверк изгрява, залива всичко с творчеството си, с иновациите си, с модернизма си, след което идва войната, психиката му не издържа и той прави своя последен танц“.

Георги Грозев сподели, че в тази пиеса припознава много неща от себе си, от творческия си, от житейския си път, от ценностната си система, от нещата, за които се бори. 

„Истината е, че много ме беше страх от този текст. Този страх се трансформира се в адреналин, който да случи магията за премиерата. Ужасно дълбоко е, защото не само го играя, но го и поставям като режисьор с много изразни средства, които да въздействат и визуално, и звуково. Имаме куклени прийоми, скеч, стендъп комеди, психологическа драма и -  тези средства ще го направят достъпен за по-широк кръг от хора“, каза още Грозев.

По думите му провокацията е голяма, летвата е висока. Дълбоко е, но е вкусно, казва творецът.

Преводът на текста е на Радостин Желев, сценограф е Кирил Наумов, а хореограф и асистент-режисьор е Филип Миланов. Музиката е от Георги Атанасов, визуалната среда е на Петко Танчев.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Боно дебютира с документален филм на кинофестивала в Кан
Фронтменът на групата Ю Ту Боно дебютира в Кан с документалния филм Bono: Stories of Surrender на AppleTV+, предаде Ройтерс. Черно-бялата лента е базирана на мемоарите на певеца, о ...
С концерт с участието на Теодосий Спасов бе открит официално летният сезон във Варна
С концерт спектакъл с участието на Теодосий Спасов тази вечер бе открит официално летният сезон във Варна. Празникът, организиран от Общината в крайморския град, премина под мотото ...
Музей, посветен на миграцията, отвори врати в Ротердам
Музей, посветен на миграцията, беше открит в Ротердам, Нидерландия, предаде Асошиейтед прес. Това става на фона на засилващите се антиимигрантските нагласи в Европа. Музеят разказв ...
Хенри Фонда – “разгневения мъж”, който не можа да получи лично своя "Оскар"
Хенри Фонда – актьорът, който получава световна известност с филма „12 разгневени мъже“ (1957) и през почти половинвековната си кариера изгражда десетки образи на ...
Певецът Крис Браун е обвинен за "нападение с бутилка" в нощен клуб в Лондон
Ар енд би певецът Крис Браун е обвинен в тежка телесна повреда с умисъл заради предполагаемо нападение с бутилка в лондонски нощен клуб преди две години, съобщиха Пи Ей медия/ДПА. ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Боно дебютира с документален филм на кинофестивала в Кан
Фронтменът на групата Ю Ту Боно дебютира в Кан с документалния филм Bono: Stories of Surrender на AppleTV+, предаде Ройтерс. Черно-бялата лента е базирана на мемоарите на певеца, о ...
Над 50 000 души са постели българския павилион на ЕКСПО 2025 в Осака
Над 50 хил. души са посетили българския павилион на световното изложение ЕКСПО 2025 в Осака за малко повече от месец след неговото откриване на 13 април. Статистиката съобщиха от И ...
Премиерата на новия филм на Ари Астър - "Едингтън", привлече в Кан холивудски звезди
Премиерата на най-новия филм на американския режисьор Ари Астър - "Едингтън" (Eddington), привлече холивудски звезди на червения килим на кинофестивала в Кан в петък вечер, където ...
От червено було до обръчи: Булките на България през вековете
В какви рокли са се омъжвали нашите майки и баби, какви са били сватбените аксесоари през миналия век? Това показва изложба в Етнографския комплекс в стария ямболски квартал &bdquo ...
„Острови“ на тишината и вътрешния пейзаж: Стефан Марков в съвременната визуална култура
Стефан Марков - автор оставил цялостен и устойчив почерк, какъвто рядко се среща в нашата епоха на преход и промяна. Това каза в интервю изкуствоведката Пламена Димитрова-Рачева. Т ...
Тикер в 19:00 ч.
Фронтменът на групата Ю Ту Боно дебютира в Кан с документалния филм Bono: Storie ...
Начало Калейдоскоп
5077
Калейдоскоп

Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор

По думите му провокацията е голяма, летвата е вдигната високо. Премиерата е на 31 март (понеделник) на сцената на Ловчанско читалище Наука - 1870 г.. Грозев разказа как се е зародила идеята за този моноспектакъл.

| 28 Март 2025, 10:26 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Георги Грозев за премиерата на
Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор
Снимка © БТА

Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор. Това заяви Георги Грозев преди премиерата в Ловеч на "Последният танц на Нижински", в която той е актьор и дебютира като режисьор.

По думите му провокацията е голяма, летвата е вдигната високо. Пиесата на Норман Алън  се поставя за първи път в България и се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата по проект на Драматичен театър „Борис Луканов“ в Ловеч.

Премиерата е на 31 март (понеделник) на сцената на Ловчанско читалище "Наука - 1870 г.".

Грозев разказа как се е зародила идеята за този моноспектакъл.

„Текстът попадна съвсем случайно при мен, но, както знам, няма нищо случайно. Преди повече от 10 години един мой курсист, тъй като преподавам и на любители актьорско майсторство, беше тогава психиатър. Той ми предложи този текст, който е за един голям артист в началото на 20 век - време много подобно на нашето, който приключва рано кариерата си, прави огромни неща и завършва живота си, за съжаление, в психиатрична клиника“. 

Текстът обаче отлежавал в чекмеджето на актьора, за да дочака момента, в който да бъде разказан.

„Ние сме разказвачи на истории, които сякаш са живи, имат нужда да ги разкажем. И знаят кога идва точният момент“, посочи Георги Грозев. 

Преди по-малко от година директорът на ловешкия театър Биляна Петрова му предлага да се впусне в това предизвикателство - моноспектакъл.

„Да, може да е моноспектакъл, но като изразни средства, визуално и като музика, мултимедия, работа с декора, той е много активен, има своите интерактивни моменти в общуването с публиката. И в никакъв случай не бива да ви подвежда това, че говорим за един велик балетист, който е творил преди повече вече от 100 години, че говорим само за публика, която се интересува от балет“, каза Грозев.

По думите му, тази пиеса се занимава с един по-голям проблем - не само на твореца, но и на човека от своето време, изправен пред прага на една епоха - началото на 20-ти век, която за хубаво или за лошо прилича на началото на 21-и век.

„В 20-и век е краят на индустриалната революция и Първата световна война, сега имаме технологична и информационна революция, залива ни една безумна многотия от информация, но не знания. И за съжаление, каквото и да правим, сме в една война, тя все още може да е локална, но по един или друг начин целият свят е ангажиран и икономически, и политически, и културно, и социално с нея“, посочи актьорът.

„Вацлав Нижински поставя основите на модерния балет, който се занимава с любовни и сексуални взаимоотношения. Чисто хореографски той е бунтар. Много от спектаклите, които поставя, скандализират обществеността в Европа и в Америка по онова време. Живеейки в едно време на информационна технология, много е лесно днес да станеш световна звезда. Само, че говорим за 1910-а, 1919-а година. Този човек покорява буквално света. Той е личност от огромен мащаб. Затова е нужно пиесата да се занимава с този човек, с мащаба му“, заяви Георги Грозев и добави, че кариерата на Нижински е само около десетина години.

„Като един фойерверк изгрява, залива всичко с творчеството си, с иновациите си, с модернизма си, след което идва войната, психиката му не издържа и той прави своя последен танц“.

Георги Грозев сподели, че в тази пиеса припознава много неща от себе си, от творческия си, от житейския си път, от ценностната си система, от нещата, за които се бори. 

„Истината е, че много ме беше страх от този текст. Този страх се трансформира се в адреналин, който да случи магията за премиерата. Ужасно дълбоко е, защото не само го играя, но го и поставям като режисьор с много изразни средства, които да въздействат и визуално, и звуково. Имаме куклени прийоми, скеч, стендъп комеди, психологическа драма и -  тези средства ще го направят достъпен за по-широк кръг от хора“, каза още Грозев.

По думите му провокацията е голяма, летвата е висока. Дълбоко е, но е вкусно, казва творецът.

Преводът на текста е на Радостин Желев, сценограф е Кирил Наумов, а хореограф и асистент-режисьор е Филип Миланов. Музиката е от Георги Атанасов, визуалната среда е на Петко Танчев.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Боно дебютира с документален филм на кинофестивала в Кан
С концерт с участието на Теодосий Спасов бе открит официално летният сезон във Варна
Музей, посветен на миграцията, отвори врати в Ротердам
Хенри Фонда – “разгневения мъж”, който не можа да получи лично своя "Оскар"
Певецът Крис Браун е обвинен за "нападение с бутилка" в нощен клуб в Лондон
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Боно дебютира с документален филм на кинофестивала в Кан
Тонът на времето
Над 50 000 души са постели българския павилион на ЕКСПО 2025 в Осака
Цветни аспекти
Премиерата на новия филм на Ари Астър - "Едингтън", привлече в Кан холивудски звезди
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.